OSMANLI PADİŞAHI SULTAN I MAHMUD HANIN 1738 YILINDA AFŞİN-EFSUS ESHAB-I KEHF’E KÜLLİYESİ MEDRESESİNE GÖNDERDİĞİ FERMAN
Afşin Kent Konseyi Tarihi araştırmalar Bölüm Başkanı Mustafa KÖŞ yaptığı açıklamada Osmanlı Padişahlarından Sultan Birinci Mahmud Han tarafından 1738 Yılında Efsus-Afşin şehrimizde bulunan Eshab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin vakıf mallarının gelirlerinin korunması için bir Ferman gönderdiğini söyledi. Araştırmacı Tarihçi Yazar Mustafa KÖŞ sözlerine şöyle devam etti. Osmanlı Padişahlarından Sultan Birinci Mahmut Han tarafından Efsus-Afşin şehrimizde bulunan Eshab-ı Kehf Külliyesi ve Dedebaba türbesinin gelirlerine Elbistan Volvodası (Prensi) tarafından el konulmuştur. Araştırmacı Yazar Mustafa KÖŞ Sultan Birinci Mahmud Han tarafından 1738 yılında gönderilen Tuğralı fermanın Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi Felsefe Bölümü öğretim Üyesi Doçent Doktor Necati Demir tarafından Türkçeye çevrilen ferman şöyledir dedi. Efsus –Afşin Kazasında bulunan Ashab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin gelirlerine Elbistan Voyvodası (Prensi) tarafından el konulmuştur. Ben ki Osmanlı Padişahı Sultan Birinci Mahmud Han olarak Meraş-Efsus-Elbistan Kazaları Naiblerine ve Kadılarına buyruğumdur. Duydum ki Efsus- Afşin şehrinde bulunan Ashab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin Vakıf gelirlerine Elbistan Voyvodası(Prensi) tarafından el konulmuştur. Efsus kazasında bulunan Ashab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin gelirlerine el koyan Elbistan Voyvodasının (Prensinin) şiddetle uyarılması ve Meraş-Efsus-Elbistan Kazaları Naiplerinin daha dikkatli davranarak Ashab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin Vakıf gelirlerinin korunmalıdır. Meraş-Efsus-Elbistan Kazaları Naiblerine gönderilen Fermanu Hümayunda Eshab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesinin Vakıflarının gelirlerinden sadece Seyid soyundan olan Seyid Mehmet ve Karındaşları ve Kardeşleri ile Seyid Hüseyin Efendi ve Saadettin ve Seyid olan kişilere pay verilebileceği yazmaktadır. Eshab-ı Kehf ve Dedebaba Türbesine gelen Misafirlerin ağırlanması ihtiyaç sahibi olanların ihtiyaçlarının giderilmesi ve Eshab-ı Kehf’Medresesinde Medrese eğitimin devam etmesi Seyid Hüseyin Efendi ve Akrabaları ile Kardeşlerine bu görev verilmiştir. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Araştırmacı yazar Mustafa KÖŞ yaptığı açıklamada Osmanlı Padişahlarımızdan Sultan Birinci Mahmut Han tarafından gönderilen Fermanın Divanı Hümayunda Ceylan derisi üzerine yazılı bulunan 1738 yılına ait bu fermanın Afşin Pınar önü Cami Emekli imamlarından Seyid soyundan gelen Hasan POLAT tarafından özenle ve itina saklandığını söyledi. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Mustafa KÖŞ sözlerini şöyle tamamladı. Yine Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi yayanlarından bulmuş olduğum Maraş Ahkam defterleri adlı Yasin KOZAK hocamın eserinde 4-5-6 Maraş ahkam defteri hükümlerinde yine 1840 yılı ve 1841 yıllarında da yine Elbistan Volvodası tarafından Efsus şehrinde bulunan Dedebaba Türbesi Külliyesinin vakıf malları ile Efsus Eshab-ı Kehf Medresesi vakıf malları gelirlerine el konulduğu ve Osmanlı Padişahı Sultan Abdülmecit Efendi tarafından Osmanlı divanınından çıkartılan Padişah emri yine Meraş-Efsus (Orta Niyabet Kasabası)- Elbistan Kasabası Naipleri gönderilen hükümler uygulanarak Elbistan Volvodası yakalanarak cezalandırılmıştır dedi. Araştırmacı Tarihçi Yazar Mustafa KÖŞ elinde yayınlacağı bir çok belge olduğunu ve bu belgelerden bir tanesininde Afşin'in Ördek Köyünde Dulkadiroğlu Beyi Alaüddevle BOZKURT ile Savaş yapan Osmanlı Padişahı Yavuz Sultan Selim Hana ait olduğunu söyledi. Araştırmacı yazar Mustafa KÖŞ Osmanlı Padişahlarından Yavuz Sultan Selim Hanın 1515 Yılında Efsus-Afşin Şehrimizin Ördek köyünde Dulkadiroğulları Beyi dedesi Alaüddevle BOZKURT bey ile büyük bir meydan savaşı yaptığını söyledi. Araştırmacı Yazar Mustafa KÖŞ sözlerine şöyle devam etti Afşinli olan tüm değerli kardeşlerimizi göreve çağırıyorum. Afşin'imizi nasıl tanıtırız. Afşin'imiz bir çok uygarlıklara beşiklik yapmıştır. Afşin'imizin çok büyük bir tarihi var bu gün Hititlerden tutun Roma-Bizans ve diğer uygarlıklara ait en çok Kahramanmaraş müzesinde bulunan eserlerin büyük çoğunluğunun Efsus -Afşin şehrimize aittir.Kahramanmaraş Müzemizde Hitit dönemi-Roma-Bizans- ve diğer uygarlıkların eserlerin isimlerinde hep Afşin ismini görmekteyiz ancak yazılan tarihi kitaplarda maalesef Afşin'imizin ismi silinerek başka İlçelerin isminin yazıldığını müşahade etmiş durumdayım.Efendim diyorlarki işte Afşin daha önce nahiye olarak falan yere bağlıymışta onun için bağlı olduğu ilçenin adı geçiyormuş böyle şey olmaz . Tarih yazılırken tarihi olayların yaşandığı mekan ve geçtiği yerler yazılır. Bakın burada en doğrusunu sayın Sanat tarihi Profosörü Hocam Mehmet ÖZKARCI hocam kültür varlıkları envanteri adlı eserinde Afşin'imizin tarihi eserlerinin hepsinin envanterini çıkartarak Maraş Kültür varlıkları envanterine eklemiştir. Aynıca Prof.Dr. Mehmet ÖZKARCI hocam yazmış olduğu Eshab-ı Kehf'e ait eserlerinde sürekli Eshab-ı Kehf şehrinin Afşin şehrinde olduğunu özellikle belirtmiştir kendisine Afşin adına teşekkür ediyor saygılarımı sunuyorum. Afşin'imizin Tarihini kültürünü , Sanatkarları tanıtmalıyız. Afşin'imizde bulunan Mozaikler bir an önce gün yüzüne çıkarılmalıdır. Araştırmacı Yazar Mustafa KÖŞ sözlerini şöyle bitirdi Afşin'imizde bulunan Roma dönemine ait mozaikler gün yüzüne çıkarılırsa kayıp kent Efsus'un gün yüzüne çıkacağını söyledi.